Auto Haaima is klaar voor de toekomst!

,,Nieuw pand en prachtige modellen van Peugeot’’

 

De nieuwe showroom van Auto Haaima op industrieterrein De Hemrik in Leeuwarden is een echte blikvanger. Het pand werd begin januari in gebruik genomen en voldoet aan alle eisen van deze tijd. In de eerste week na de opening mocht directeur Anne-Tjeerd Haaima in de wasstraat alleen al 350 auto’s begroeten.

,,We hadden een openingsactie: kom langs voor koffie en een gratis wasbeurt”, lacht Haaima. ,,Aangezien het vakantie was, trok dat veel mensen naar de showroom. Het nieuwe jaar begint normaal gesproken altijd rustig, maar vanaf 1 januari was het hier alle hens aan dek.” En dat terwijl Haaima en zijn collega’s er net een hectische kerstperiode op hadden zitten. De oude locatie was tot kerstavond vol in bedrijf en op het nieuwe adres kon de clientèle per 30 december alweer terecht. ,,Ik moet toegeven dat ik oudejaarsavond een paar borrels minder heb gedronken. Het was voor iedereen flink aanpoten, maar het resultaat mag er zijn. Op de oude locatie waren we uit ons jasje gegroeid en hier is alles weer anno 2014. Behalve de ruimte en de locatie is ook de efficiency tussen de afdelingen verbeterd. De routing tussen magazijn, werkplaats en receptie is aangepakt, de voorzieningen voor personeel en klanten zijn uitgebreid en we beschikken hier zelfs over een compleet ingericht bandenhotel. We hebben het in kunnen richten zoals wij het wilden hebben en het voldoet helemaal aan de nieuwe huisstijl van Peugeot.”

Wirdum
De opening van het pand aan de Coronaweg is een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van Auto Haaima. De innige band tussen de Friese familie en het Franse automerk begon in de jaren tachtig van de vorige eeuw. De Haaima’s handelen al sinds 1926 in rijdend materieel, maar pas in 1983 werd het dealerschap van Peugeot verworven. De directie, bestaande uit Piebe en Fokje Haaima, werd in 2008 uitgebreid met schoonzoon Arne Brouwers en zoon Anne-Tjeerd. ,,Ik heb in mijn puberteit wel eens overwogen om iets anders te gaan doen”, bekent laatstgenoemde. ,,Maar ik ben al sinds ik kan lopen met auto’s bezig. Dat is ook geen wonder met een garage aan huis. Ik was nog geen tien jaar oud toen ik in Wirdum al als pompbediende werkte. Daarna begon ik auto’s te poetsen en tijdens het laatste jaar van mijn HEAO-studie was ik al vaker in de showroom te vinden dan in de schoolbanken.” 

Totaalrelatie
Aan de oorspronkelijke locatie in Wirdum werden de afgelopen jaren vestigingen in Franeker, Bergum en Leeuwarden toegevoegd, waardoor Auto Haaima zich exclusief Peugeot dealer voor heel Noordwest Friesland mag noemen. ,,Ik schat dat 80 tot 90 procent van onze klanten in een straal van 50 kilometer rond onze vestigingen wonen. Met vier locaties is er uiteraard sprake van enige overlap en als je het puur rationeel bekijkt, zou een verkooplocatie voldoende zijn. Mijn motto is echter dat ‘diegene die de band plakt, de fiets ook moet verkopen’. Hetzelfde geldt voor auto’s. Service en onderhoud zijn net zo belangrijk als het verkopen van een auto en het opbouwen van een totaalrelatie bereik je mede door een goede bereikbaarheid.” 

Toekomst
Met de nieuwe hoofdvestiging in Leeuwarden is Auto Haaima klaar voor de toekomst en voorbereid op de komst van de nieuwe Peugeot 308SW in juni; een model waar Haaima hoge verwachtingen van heeft. ,,De 308SW is de stationwagen versie van de populaire 308. De nieuwe uitvoering valt in de 14% categorie qua bijtelling en is in die categorie een van de modellen met de meeste binnenruimte. De Peugeot 208 is momenteel qua aantallen ons best verkopende model, maar die krijgt er een geduchte concurrent uit eigen stal bij.” Naast de 308SWkomt ook de kleinere Peugeot 108 eraan, de opvolger van de succesvolle 107. ,,Je merkt toch dat de klanten weer beter uitgeruste auto’s gaan kopen in plaats van iets kalere, uitgeklede modellen. De 108 komt in dezelfde prijscategorie als de 107, maar kan geheel naar smaak worden ingericht en uitgevoerd. Het is een rijk uitgeruste auto met een persoonlijke touch en vooral dat laatste spreekt veel mensen aan.”

Sportief
De Mega Auto Show gebruikt Haaima om het publiek kennis te laten maken met de nieuwe Peugeot modellen en om zijn liefde voor het merk over te brengen. ,,Peugeot heeft een sportieve uitstraling en blijft innoveren en doorinvesteren met het oog op de toekomst. We hebben een brede modellenlijn en zijn in elk segment vertegenwoordigd. De Mega Auto Show is een perfecte manier om onze auto’s aan een groot publiek te laten zien.”